Samarbeidspartner
Pedagogisk Bemanning har den glede av å presentere Paul-Olav Øien.
Paul-Olav Øien er en norsk regissør og TV-produsent. Paul-Olav Øien hadde ideen til TV-konseptet Skaperen, utviklet i samarbeid med Mediacircus og TV 2.
Gjennom sitt selskap Øien & Bjorvatn filmproduksjon vant han Gullruten 2004 for beste faktaprogram med filmen Tett på Redningsselskapet med fotograf Morten Krogvold. De var også nominert til Gullruten for serien Jakten på det gode liv med Nadia Hasnaoui og portrettet av billedkunstneren Ferdinand Finne med programleder Dorthe Skappel
Paul-Olav Øien har skrevet manus, regissert og vært produsent for novellefilmene «Berømmelsens
Pris» basert på en novelle av Arild Nyqist med Kim Haugen og Nils Ole Oftebro i hovedrollene og «Den underlige handelen» med Kim Haugen og Agnete Håland i hovedrollen.
De siste årene har han arbeidet på deler av serien Fjellmat og Kystmat med Trond Moi, Margit Dale og Rune Andersen.
"Du forandrer verden
- summen av ditt liv"
Paul Olav Øien
Portrettintervju
Når vi googler deg, leser vi at du har jobbet i mediebransjen med produksjon av TV programmer i din karriere. Du har laget et utall av gode programmer og serier innen underholdning, dokumentar og kultur. Gullruten har du også vunnet. Men hvorfor skal folk komme og høre på ditt foredrag?
- Jeg skulle ønske jeg hadde hørt mine egne tanker for 30 år siden. Det kunne inspirert og hjulpet
meg de siste 30 årene av mitt eget liv. Opplevelsene vi får i livet, skulle vi noen ganger hatt litt innsikt
i på forhånd. Fått litt visdom til å ta rette beslutninger. Kanskje hadde jeg håndtert det som kom
bedre? Men den rekkefølgen får vi ikke. Det er samtidig godt at vi ikke vet alt som kommer.
Du har opplevd en del utfordringer den siste halvdelen av livet ditt?
- Mange har hatt det vanskeligere enn meg, så jeg konkurrerer ikke i lidelse. Men jeg har mistet barn,
det har vært terminal sykdom hos mine nærmeste, påfølgende økonomiske utfordringer, utbrenthet,
ulykke, død og drap, så det har vært rikelig motvind. I mitt liv har det vært ytre hendelser som har kjørt meg hardt. Andre opplever psykisk sykdom hele livet uten at det egentlig skjer så mye. De har det kanskje hatt det verre enn meg. Men jeg deler noen av mine personlige opplevelser og reflekterer over hva vi skaper i oss selv og rundt oss. Spesielt tenker jeg på hva vi uttrykker når vi blir hardt presset. Livet kan være herlig og forferdelig. Hva skaper vi i oss og rundt oss når livet er krevende?
Hvem tenker du foredraget er mest aktuell for?
- Jeg tenker det er aktuelt for de fleste mennesker i alle aldre. Tankegodset tror jeg like gjerne kan
formidles til tenåringer som pensjonister. Innholdet vektlegger skaperpotensiale i oss alle. For tiden
jobber jeg også litt som tilkallingsvikar i grunnskolen og jeg tror lærere og barnehageansatte vil
oppleve dette meningsfylt, både i tilknytning til eget liv og arbeid.
Overskriften på foredraget er: «Du forandrer verden.» Dessuten har du satt en undertittel: «Summen
av ditt liv.» Hva ligger i dette?
-Noe sier seg vel selv. Alle er med og forandrer verden. Men kom og hør, så får du vite. Jeg ønsker å
være både personlig og åpenhjertig.
Så dette er ikke primært et kurs i pedagogikk? La meg si det slik. Ingen av oss fikk velge om vi ville være til. Plutselig er vi her bare. Kanskje fordi våre foreldre ønsket oss så inderlig, kanskje ble det bare sånn, eller kanskje ved en krise. Hadde vi kunne velge om vi ville eksistere, så hadde vi jo allerede eksistert i en eller annen form. Man må jo være til for å kunne velge.
Slik er det også for alle barna i skolen eller barnehagen. De fikk ikke velge. De er bare til og fikk en
porsjon gener med seg og et miljø å vokse opp i. Godt eller dårlig. Dessuten ligger det sannsynligvis
en rekke vanskeligheter foran de i livet. Hvordan ruster vi disse for livet? Hvordan ruster vi oss selv
for livet? Vi forandrer verden, så hva vil vi skape? Det finnes ikke én vei uten problemer, bare ulike problemer langs veiene vi velger.
Jeg skal minne folk på noe de vet - men har glemt å huske. Det er også pedagogikk.